Tegenwoordig kan je als ondernemer niet meer zonder een website. Een website is belangrijk om zichtbaar te zijn voor je potentiële klanten. Wanneer iemand in jouw omgeving online zoekt naar hetgeen jij aanbiedt, wil je graag in het zicht komen van diegene. Online marketing speelt daarbij een belangrijke rol. In deze blog leggen we je de verschillende disciplines van online marketing uit en hoe je de SEO van jouw website optimaliseert en wat het belang van backlinks hierbij is.
Online marketing is te verdelen over vier disciplines:
SEA en SEO gaat over de online zichtbaarheid in de verschillende zoekmachines. SEA, ook wel bekend als Search Engine Advertisement, zijn de betaalde advertenties in zoekmachines zoals Google. Een advertentie wordt vertoond op een prominente plek in de zoekresultaten. Wanneer iemand op zo’n advertentie klikt, kost je dit geld. Search Engine Optimization (SEO) gaat over de zichtbaarheid in de organische zoekresultaten. Hoe je zorgt dat je hoog scoort in de organische zoekresultaten? Dat vertellen we je straks!
Vandaag de dag zijn miljoenen mensen actief op verschillende social media platformen. Social media is daardoor ideaal voor verschillende online marketing doeleinden. Zo kun je op de verschillende social media platformen betaalde, maar ook gratis berichten plaatsen om meer betrokkenheid te genereren.
Wanneer iemand al klant bij je is, is e-mail marketing ideaal om hem/haar vast te houden en er een loyale klant van te maken. Iemand die tevreden is over je product en dienst, koopt sneller weer wat bij jou.
SEO is te verdelen in drie pijlers:
Uiteraard is het voor de vindbaarheid belangrijk dat de juiste zoekwoorden terugkomen in je tekst. Hoe beter jij weet wat de zoekintenties van de jouw potentiële klant, hoe beter jij hierop in kunt spelen. Naast goede content is ook techniek belangrijk. Zoekmachines als Google hechten veel waarde aan een technisch goede site. Zo moet de site snel laden om een prettige gebruikerservaring te creëren. De laatste pijler die invloed heeft op je rankings in de organische zoekresultaten is je autoriteit. Hoe meer autoriteit je website heeft, hoe beter. Autoriteit bouw je op door verwijzingen van andere websites te krijgen, dit wordt backlinks genoemd. Hoe meer waardevolle backlinks je hebt, hoe beter. Het verzamelen van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd. Als ondernemer kan je hier zelf mee beginnen, maar je kan ook linkbuilding uitbesteden aan een online marketingbureau. Zij hebben hier vaak al ervaring mee en de juiste contacten om zo veel, waardevolle backlinks te krijgen.